30 دسامبر 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله جراحی استخوان و مفاصل، ارتباط بین افزایش سطح گلوکز خون قبل از عمل (BGL) و افزایش خطر عفونت مفصل پری پروتز (PJI) را به دنبال آرتروپلاستی کامل هیپ(THA)  نشان داد.

هایپرگلایسمی، قند خون بالا یا گلوکز خون بالا، به عنوان یک عامل خطر برای عفونت مفصل پری پروتز پس از آرتروپلاستی کامل هیپشناسایی شده است. با این حال، هیچ اتفاق نظری در مورد ارتباط سطح گلوکز خون قبل از عمل در روز جراحی با افزایش خطر عفونت مفصل پری پروتز، وجود ندارد. بنابراین، دکتر جولیان وییر و همکارانش از دانشکده پزشکی Keck در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس، با هدف شناسایی آستانه های BGL قبل از عمل مرتبط با افزایش خطرPJI ، این مطالعه را انجام دادند.

برای این منظور، پایگاه داده های مراقبت های بهداشتی پریمیر به صورت گذشته نگر برای یافتن بیماران بزرگسالی که تحت آرتروپلاستی اولیه و انتخابی کامل هیپ قرار گرفته بودند و اندازه گیری های ثبت شده از BGL قبل از عمل در روز عمل جراحی، از سال 2016 تا 2021 مورد ارزیابی قرار گرفت.تعداد90830  بیمار که تحت THA قرار گرفته وBGL  ثبت شده قبل از عمل داشتند، شناسایی شدند.

ارتباط بین BGL قبل از عمل و خطر 90 روزه عفونت مفصل پری پروتز با استفاده از رگرسیون لجستیک چند متغیره با اسپلاین‌های مکعبی محدود، مدل‌سازی شد. نتایج نشان داد که احتمال PJIدر بیماران دیابتی و غیر دیابتی باقند خون بالایقبل از عمل، 1.5 برابر بیشتراز بیمارانی با BGL طبیعی قبل از عمل، است.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· افزایش سطح گلوکز خون قبل از عملبا 1.5 برابر احتمال بیشتر PJI در بیماران دیابتی( که میانگین قند خون قبل از عمل آنها 277 میلی گرم در دسی لیتر بود) و در بیماران بدون دیابت(که میانگین قند خون قبل از عمل آنها 193 میلی گرم در دسی لیتربود) مرتبط بود.

· در مقایسه با گروه دارای قند خون طبیعی قبل از عمل، نسبت شانس تعدیل شده[OR] برای PJI در بیماران دیابتی که BGL قبل از عمل بالایی داشتند، 2.60 و  برای بیماران بدون دیابت 1.66 و نسبت شانس تعدیل شده برای بستری مجدد 90 روزه برای بیماران مبتلا به دیابت 1.92 و برای بیماران بدون دیابت 1.66 بود.

محققان نوشتند: این یافته‌ها نشان داد که افزایش BGL قبل از عمل، با افزایش خطر PJI به دنبالTHA اولیه، مرتبط است.جراحان باید از این خطرات برای بیماران مبتلا به دیابت با BGL قبل از عمل بیش از 277 میلی گرم در دسی لیتر و برای بیماران بدون دیابت با BGL قبل از عمل بیش از 193 میلی گرم در دسی لیتر، آگاه باشند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/orthopaedics/news/high-preoperative-blood-sugar-may-increase-risk-of-periprosthetic-joint-infection-after-tha-122210